Historie

Als je nieuwsgierig bent naar mijn muzikale ontwikkeling kun je dit verhaal lezen.

Omstreeks mijn 12e jaar heb ik tijdens de herfstvakantie oude kranten verzameld en van het opgeleverde geld een mondharmonica gekocht. Minstens 10 jaar lang was het mijn trouwe vriend als ik alleen was of me alleen voelde, van de allereerste toon uit deze toverdoos genoot ik al.
Iets van woehoe-woehoe-woehoe-woehoehoehoe…………!

In 1975 heb ik een gitaar geleend van mijn zwager.
Een vriend van me speelde al gitaar en ik vond dat erg interessant en eigenlijk wilde ik dat ook wel leren.
Van afkijken bij andere gitaristen kun je een boel van leren. Al snel leerde ik de eerste akkoorden,
bluesloopjes en andere riffs of zogeheten licks. Best wel lijp!
Deze licks soepel leren spelen kostte wel tijd. Telkens nieuwe licks en liedjes van mijn favoriete bands
naspelen en meespelen met de plaat hield de jus er echt wel in.
Muziek maken werd een grote hobby/passie.
Wel tijdrovend, wat werd mijn geduld op de proef gesteld, maar niks mis mee.
Inmiddels had ik een gitaar en een basgitaar aangeschaft en ging ervoor.
Het zelf kunnen spelen van een muziekstuk geeft toch wel cachet, heeft een andere dimensie,
het haalt iets mystieks weg en voegt iets eigens toe.
Op emotioneel gebied kan muziek heel veel voor een mens betekenen.
Denk maar eens aan herinneringen/gemoedstoestanden die je bij sommige liedjes hebt.band marcel
Stel je nu maar voor dat je zon lied zelf kunt spelen, met iets van jezelf in dat muziekstuk. Wat een kick.
Na enige tijd begon ik een band met een vriend. Deze band werd vrij succesvol en ik stopte
met werken en werd muzikant. Het zakelijke gedeelte viel echter tegen en ik werd noodgedwongen
beroepsmuzikant in een zogeheten top 40 orkest. In dit circuit werden/worden vele muziekstijlen
uitgevoerd, je speelt voortdurend de top 40 van dat moment, dit was een zeer goede leerschool.
Ook muziek waar ik voorheen de neus voor ophaalde leerde ik waarderen.
Tot die tijd bepaalde toch ook vooral de mode trend, cultuur en mystiek die rondom sommige bands
en musici hing datgene wat mij eigenlijk zo aantrok. Als klein kind was ik nog niet beïnvloed
door omgevingsfactoren en zwijmelde ik weg bij de radio in mijn ouders huis onder de klanken
van jazz en klassiek, maar ook bij de meerstemmige kweelmuziek.

In die tijd steeg mijn waardering voor musici, meestal geen hitscoorders, die iets toevoegden met de dag.
Eigenlijk werd ik gewoon wakker uit een naïeve droom en stopte de cultuur schok. Het muzikale
ontwikkelingsproces was goed op gang en is tot op heden gaande.
Mijn opgedane ervaring, over hoe zoek je een liedje uit en hoe analyseer je dit, begon ik over te dragen
aan mijn eerste leerlingen. Dit overdragen van muziekstukken is een vak apart.
Welke instrumenten, toonsoort, tempo, stijl, ritmeclaves, akkoorden, etc.
Belangrijke factoren zoals; smaak, talent, geduld en doorzettingsvermogen spelen een grote rol.
Leerlingen kunnen heel stellig zijn in een mening. Ik kon bijvoorbeeld geen noten lezen en zag de
waarde daar niet echt van, een stel akkoorden plus wat loopjes vond ik voldoende.
Nu weet ik wel beter, een muziekstuk in kaart brengen en leesbaar maken voor een ander zodat
diegene het ook spelen kan, betekent toegevoegde waarde. Het lesgeven gaat me zeer goed af omdat
ik er creatief mee omga en muziek op betrekkingsniveau geef en ik weet altijd wel wat te bedenken
om het leuk te maken. Dit was ook een soort overlevingstactiek in de bands waarin ik speelde. Creativiteit.
Na 25 jaar in diverse bands te hebben gespeeld heb ik een aantal
jaren geleden twee conservatorium diplomas behaald.

Als ik alleen in mijn muziekho(n)k zit ik nog wel eens mondharmonica te spelen en nog steeds kan ik genieten van een noot uit die oude toverdoos, iets van woehoe,woehoe, woehoe, woehoehoehoe…………!

Bands waarin ik gespeeld heb:

 

La Salle’s rock en roll
Superfly discos, bruiloften, bedrijfsfeesten, feesttenten etc.
Handjive blanke soul en beat
Homeland bruiloften
Blue shuffle blues en swingjazz
Boodies bruiloften
Dinkeltrio bruiloften
Heatwave hobby rhytm en blues
Aqua bruiloften
Firma bruiloften

Ik ben niet zo geordend en heb eigenlijk geen waarde gehecht aan materiaal en projecten waarin ik een rol heb gespeeld en derhalve niet veel bewaard. Ik ging alleen voor de muziek.

Met dank aan: Helmut, Charles, Oscar, Ruud, Stones, Beatles, Tamla Motown records, Ray Charles, Atlantic records, Bas, Ray brown, J.S. Bach, Beethoven, Mozart, Red Hot Chilli Peppers, Pipi Langkous, James Bond, Quincy Jones vader Jakob en vele anderen.